اسنپ اولین سامانه سفارش تاکسی در ایران

اسنپ

تاریخ درج : Mar ۹ ۲۰۱۹ ۱۲:۰۰AM
بازدید: ۱۰۲۳

پیشتاز تاکسی های آنلاین، اسنپ

 

پیش زمینه

در حال و هوای امروزه اکوسیستم های روز دنیا که در کشور ما جای خوبی در زندگی روزمره ما پیدا کرده،می توان از نرم افزارهای زیادی را نام برد، اما به قطع یکی از شاخص ترین اپلیکیشن های ایرانی موجود در بازار اپلیکیشن حمل و نقل اسنپ است.

هر روزه بسیاری از افراد از تاکسی و آژانس برای سفرهای درون شهری خود استفاده می‌کنند. حال شرایطی را در نظر بگیرید که بتوان در آن به راحتی و تنها با استفاده از گوشی هوشمند در سریع‌ترین زمان ممکن به تاکسی دسترسی داشته باشید و به مقصد برسید. خوشبختانه اپلیکیشن اسنپ چنین امکانی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. کاربران می‌توانند با نصب این برنامه بر روی گوشی، مبدا و مقصد مورد نظر خود را تعیین کرده و هزینه سفر را نیز مشاهده کنند. در نهایت پس از درخواست اسنپ، نزدیک‌ترین خودرو به موقعیت کاربر ارسال خواهد شد.

تاریخچه و ایده شکل گیری

اسنپ یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه اوبر (بزرگترین شرکت تاکسی ‌رانی دنیا) است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با

ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.
این شرکت که در سال ۱۳۹۳ توسط یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد.

ولی امتیاز این استارت آپ تحت عنوان گروه اینترنت ایران راه اندازی شد.

 


اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد! اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد. جالب است بدانید که اسنپ از سال ۱۳۹۳ تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰ درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت ‌الکترونیک در ایران تبدیل شود.

معرفی فنی

اسنَپ نخستین سرویس هم سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران می‌باشد.

برای درخواست خودرو از طریق این اپلیکیشن، مسافران پس از مشخص نمودن مسیر سفر، گزینه‌های سفر، انتخاب نوع سرویس و مشاهده هزینه سفر، تقاضای خودرو کرده و این اپلیکیشن به‌طور خودکار مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد و راننده در صورت تمایل آن را تأیید می‌کند. همچنین مسافران نیز می‌توانند موقعیت راننده خود را مشاهده کنند. در اسنپ امکان پرداخت هزینه به هر دو صورت نقدی و غیرنقدی وجود دارد.

پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰ درصدی توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. در حال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ پرسنل تمام وقت، سیصد هزار کاربر به‌عنوان راننده و ده میلیون کاربر به‌عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در شهرهای ایران تبدیل شود. نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۳ سیستم عامل اندروید و آی‌اواس و ویندوزفون منتشر شده‌است.

 

امکانات و ویژگی های این طرح

برآوردهزینه سفر

برنامه اسنپ به‌طور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پرداخت هزینه سفر به دو صورت آنلاین و نقدی قابل پرداخت است.

امتیازدهی به راننده

مسافران می‌توانند از پایان سفر بر اساس میزان رضایت از سفر به راننده امتیاز دهند. این شیوه امتیازدهی منجر به ایجاد سیستم نظارتی هوشمند می‌شود. از سوی دیگر میانگین امتیاز راننده، تأثیر مستقیمی در افزایش تعداد سفر کاربر راننده دارد. مسافران به راننده‌ها بین یک تا ۵ امتیاز می‌دهند و اگر پایین‌تر از عدد ۵ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص کنند. رانندگانی که امتیازشان بین ۴ تا ۵ است در اولویت سرویس‌دهی قرار می‌گیرند.

امتیازدهی به مسافر

راننده‌ها نیز با انتخاب گزینه‌های بله و خیر میزان رضایت‌شان از یک مسافر را نشان می‌دهند که این موضوع نیز در صورت نارضایتی رانندگان از یک مسافر خاص منجر می‌شود که پشتیبانی شرکت با مسافر تماس بگیرد و از او در رابطه با سفرهای اخیرش با سرویس اسنپ سوالاتی را بپرسد تا در صورت صحت، امنیت و آرامش رانندگان دیگر را با ارائه ندادن سرویس به آن مشتری خاص تأمین نماید.

امکان به اشتراک‌گذاری سفر

زمانی که سفری پذیرفته و مشخصات راننده نمایان می‌شود، مسافر این امکان را دارد که مشخصات سفر خود را با دوستان یا خانواده خود به اشتراک بگذارد. در این حالت مشخصات راننده، خودرو، مبدأ و مقصد و حتی مسیری را که راننده طی می‌کند را به صورت زنده مشاهده می‌کنند.

انتخاب نوع سرویس

اسنپ در نسخه جدید ویژگی جدیدی را معرفی کرده که به کاربر این امکان را می‌دهد که بنا به نیاز خود، نوع سرویس اسنپ خود را انتخاب کند. در حال حاضر اسنپ ۴ سرویس اسنپ اکو (به‌صرفه و فوری)، اسنپ رُز (سرویس ویژه بانوان)، اسنپ باکس (پیک موتوری) و اسنپ بایک (سفر با موتورسیکلت) را در اختیار کاربران قرار داده‌است. چنین سرویس‌هایی فضایی را برای کاربران مهیا کرده‌است که بنا بر نیازشان، سرویس مورد نظر را انتخاب کنند.

 

گزینه‌های سفر

بعد انتخاب مبدأ و مقصد، در سمت چپ «گزینه‌های سفر» را خواهید دید که با لمس آن سه دکمه «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» ظاهر می‌شود که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

کد تخفیف

علاوه بر سرویسهای متنوع، اسنپ در مناسبتها و موقعیتهای مختلف تخفیفهای متنوعی را نیز برای رفاه حال مسافرین در نظر می‌گیرد. برای استفاده از این تخفیفها عموماً باید «کد تخفیف» مربوطه توسط مسافر در هنگام ثبت درخواست سفر وارد شود. برخی از این کدهای تخفیف فقط برای کاربرانی است که اولین بار از اسنپ استفاده می‌کنند. برخی دیگر از کدهای تخفیف می‌تواند توسط همه مسافران مورد استفاده قرار گیرد.

واکنش‌ها

با افزایش محبوبیت تاکسی‌های اینترنتی چون اوبر، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شده‌است. پس از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن مطرح شد. در بسیاری جاها آنان مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آن‌ها را غیرقانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این آژانس‌ها مخالفت کرد. میثم مظفر رئیس وقت سازمان تاکسیرانی، نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ها را نامشخص و فعالیت آن‌ها را بدون مجوز خواند. اما محمود واعظی وزیر ارتباطات وقت در یک برنامه تلویزیونی از فعالیت این شرکت‌ها دفاع کرد و اظهار کرد در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب و کارها حمایت کنیم.

 در سال ۱۳۹۵، اسنپ برای جذب تدریجی تاکسی‌ها اعلام آمادگی کرد تا در کنار دیگر خودروها از تاکسی‌ها هم استفاده شود.

بخش ها و خدمات

 

1.اعتبار سفر رایگان

یکی از اولین دلایل بسیار خوب برای استفاده از اسنپ دریافت اعتبار و سفر رایگانی است که معمولا در اولین سفرها و دعوت از دوستان به اسنپ صورت می‌گیرد. نحوه عملکرد این بخش در اسنپ بدین ترتیب است که شما وقتی با کد اختصاصی خود فردی را به اسنپ دعوت می‌کنید علاوه بر آنکه فرد دعوت شده 8000 تومان اعتبار رایگان دریافت می‌کند، شما نیز سفر رایگانی به ارزش 15 هزار تومان هدیه می‌گیرید که می‌توانید از آن در سفرهای بعدی خود استفاده کنید.

اسنپ در زمینه جذاب‌تر کردن دعوت از دوستان برای استفاده از این اپلیکیشن، از اپلیکیشن‌های مشابه (به جز دینگ) جلوتر بوده و عملکرد و پیشنهاد خوبی را به آنها ارائه می‌نماید.

2. دسترسی راحت تر و تعدد بیشتر راننده ها

از دیگر دلایلی که در مورد استفاده کردن از اسنپ باید بگوییم، فراگیر بودن تعداد رانندگان و دسترسی به خدمات این اپلیکیشن است که در شهرهای تحت پوشش این نرم افزار، تقریبا جایی نیست که شما نیاز به خودرو داشته باشید و خودروهای اسنپ حضور نداشته باشند. البته بدیهی است که شاید در بعضی از ساعات این اتفاق نیفتد ولی منظور در این دلیل مزیت و برتری اسنپ نسبت به سایر اپلیکیشن‌های درخواست خودرو است که با یک مقایسه بسیار ساده متوجه می‌شوید که در شهرهای تحت پوشش مشترک، این اسنپ است که همیشه برتری عددی نسبت به رقبای خود دارد.

3. برخورد بهتر رانندگان اسنپ نسبت به رقبا

از دیگر دلایلی که برای استفاده کردن از اسنپ می‌توانیم بگوییم، برخورد خوب رانندگان این اپلیکیشن نسبت به سایر اپ‌های درخواست خودرو است. تجربه شخصی من در کرج نشان می‌دهد که تپسی به هیچ وجه عملکرد خوبی در توجیه رانندگان خود نداشته و اسنپ با توجه به سیستم امتیاز دهی دقیقی که دارد و به آن اهمیت ویژه‌ای قائل است، توانسته رفتار رانندگان را نیز کنترل کرده و به ارتقا کیفیت خدماتی که توسط سفیران این اپلیکیشن ارائه می‌شود بینجامد.

بدیهی است موارد استثنا در همه اپلیکیشن‌های درخواست خودرو وجود دارد ولی با یک سرچ ساده از تجربه استفاده از تپسی و سایر اپلیکیشن‌های درخواست خودرو خواهید یافت که میزان رضایت مردم از رانندگان اسنپ به مراتب بالاتر از رضایشان نسبت به دیگر برنامه‌های درخواست خودرو اینترنتی است.

 

4. امکانات جانبی بهتر اپلیکیشن درخواست خودرو اسنپ

از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که جزو مزیت‌های اپلیکیشن درخواست خودرو اسنپ محسوب می‌شود، امکانات جانبی در کنار امکان درخواست خودرو است که جذابیت اسنپ را برای کاربران بیش از پیش می‌نماید. به طور مثال شما علاوه بر اینکه می‌توانید درخواست خودرو کنید، می‌توانید از اسنپ باکس و اسنپ بایک که ارائه دهنده خدمات حمل بار و حمل مسافر توسط موتور سیکلت هستند، استفاده کنید که طبیعتا سرعت و عملکرد بهتری را در اختیار مسافر و صاحب بار قرار خواهند داد.

همچنین از دیگر امکانات جانبی اسنپ وجود اپلیکیشن‌های دیگری است که زنجیره خدمات اسنپ را تکمیل می‌کنند. این خدمات شامل مواردی از جمله اسنپ فود و اسنپ تریپ و . است که خدمات غذا و هتلینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که تخفیف‌های اعطایی به کاربران اپلیکیشن اسنپ، جذابیت استفاده از آنها را بیش از پیش می‌نماید.

5. تخفیف‌های ویژه و مناسبتی اسنپ

آخرین دلیل قابل ذکر ما برای استفاده کردن از اسنپ، تخفیف‌های ویژه و مناسبتی است که معمولا مسئولین این اپلیکیشن در مواقع خاص در اختیار مسافرین قرار می‌دهند. به طور مثال در زمانی که سازمان اهدای خون بیانیه کمبود خون منتشر می‌کند، اپلیکیشن درخواست خودرو اسنپ با ارائه کدهای با تخفیف بسیار خوب و حتی در مواقعی رایگان، کاربران را برای عزیمت به سمت مراکز انتقال خون تشویق کرده و این نشان از احساس مسئولیت خوب اسنپ دارد. همچنین در مواقع مختلف مانند برگزاری نمایشگاه‌ها، روزهای خاص و ویژه نام آوران کشور و کدهای تخفیف هر چند با مبالغ کم در اختیار کاربران قرار داده می‌شود که هزینه استفاده از اسنپ را با وجود اندک بودن، بیش از پیش کاهش می‌دهند.

6. هزینه اسنپ بسیار کمتر از آژانس‌های مسافربری است

آخرین دلیل ما برای استفاده از اسنپ هزینه بسیار اندکی است که این اپلیکیشن در مقایسه با آژانس‌های مسافربری برای مسافت‌های کاملا همسان در نظر می‌گیرند. قطعا این دلیل برای بسیاری از کاربران نیز موجه بوده و با یک تست ساده در روزهای غیر بارانی قابل اثبات است.

نحوه استفاده از اپلیکیشن اسنپ

استفاده از اپلیکیشن اسنپ بسیار ساده است، پس از نصب اپلیکیشن آن روی آیفون یا گوشی اندرویدی، باید در آن ثبت نام کنید. سپس با تعیین مبدا و مقصد بر روی نقشه، هزینه آن به شما نمایش داده می‌شود. قدم بعدی درخواست اسنپ از سوی شماست تا یکی از رانندگان اسنپ آن را قبول کند و سمت شما بیایید. کرایه سفر را می‌توانید هم به صورت نقدی و هم آنلاین پراخت نمایید که روش دوم شامل تخفیف می‌شود و حتی ممکن است اسنپ شما را با یک هدیه غافلگیر کند.

امتیازات رانندگان در اسنپ

بر اساس گزارش مدیرارشد مارکتینگ اسنپ، رانندگان بر اساس عملکردشان امتیاز دریافت می‌کنند و زمان آنلاین بودن، امتیازی که از کاربران می‌گیرند و درصد قبولی پیشنهادات سفر، باعث می‌شود امتیاز بالاتری دریافت کنند و به این شکل به‌صورت خودکار در اولویت قرار می‌گیرند؛ مثلا اگر در محدوده‌ای شلوغ، ۳۰ راننده با ۳۰ درخواست وجود داشته باشد، بهترین درخواست مبلغ و مسافت سنجیده می‌شود و آن گزینه به راننده‌ای که امتیاز بالاتری دارد، تعلق می‌گیرد.

شهرهایی که اسنپ در آنان فعال است

  1. آذربایجان شرقی (تبریز، سردرود، سهند)
  2. آذربایجان غربی (ارومیه)
  3. اردبیل (اردبیل،سرعین)
  4. اصفهان (آران وبیدگل، اصفهان، کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، بهارستان و فولادشهر)
  5. البرز (کرج، نظرآباد، هشتگرد)
  6. بوشهر (بوشهر)
  7. تهران (اسلامشهر، بومهن، پردیس، تهران، رباط‌کریم، رودهن، شهریار، لواسانات)
  8. چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)
  9. خراسان رضوی (چناران، شاندیز، طرقبه، طوس، گلبهار، مشهد، نیشابور، سبزوار)
  10. خوزستان (آبادان، اهواز و خرمشهر)
  11. زنجان (زنجان)
  12. سمنان (سمنان، شاهرود)
  13. فارس (شیراز، صدرا و مرودشت و جهرم)
  14. قزوین (قزوین)
  15. قم (قم)
  16. کردستان (سنندج)
  17. کرمان (کرمان)
  18. کرمانشاه (کرمانشاه)
  19. گلستان (گرگان)
  20. گیلان (آستانه اشرفیه، انزلی، رشت، کوچصفهان، لاهیجان، لنگرود)
  21. لرستان (خرم‌آباد)
  22. مازندران (آمل، بابل، بابلسر، ساری، قائمشهر)
  23. مرکزی (اراک، ساوه)
  24. هرمزگان (بندرعباس)
  25. همدان (همدان)
  26. یزد (یزد)

تهدیدهای پیش رو این استارت آپ

 

مجوز از شهرداری

تپ‌سی برای ادامه کسب و کار خود با مخالفت‌های جسته و گریخته روبه‌رو بوده‌است. در بیشتر این موارد تپ‌سی متهم به عدم پیروی از قوانین و مقررات بوده‌است. این در حالی است که به گفته مدیران این مجموعه آن‌ها مجوزهای لازم را از همهٔ نهادها کسب کرده‌اند. با وجود این که دولت گفته‌های مدیران را تأیید می‌کند اما اتحادیه تاکسی‌رانان تأکید دارند که تپ‌سی باید به دنبال مجوزی ویژه از شهرداری تهران باشد.

  همچنین سازمان تاکسیرانی با ادعای «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» از تپ‌سی به شورای رقابت شکایت کرد که شورای رقابت این شکایت را رد کرد.

ایده هایی برای بهتر شدن

یکی از بهترین پیشنهاداتی که می توان به این غول صنعتی داد، کمک به استارت آپ های در حال رشد و سهیم شدن در پیشرفت کشور است که می توان برای شروع از استارت آپ هایی که در حوزه فعالیت آنها یا مرتبط به آنها هستند استفاده کند.

رقبا

 

تپسی و ماکسیم و حتی دینگ با تمام قدرت به دنیال این استارت آپ برتر ایران هستند که می تواند این استارت آپ را در فشار زیادی از لحاظ بازار و مدیریتی قراردهد.

سخن نهایی

به‌طورکل حضور تاکسی‌های آنلاین و حجم زیاد استفاده روزانه از آنها باعث شد دید مردم نسبت به استارتاپ‌ها افزایش پیدا کند و حتی گاها در اطراف خود می‌بینید که گروه Laggards که اکثرا افراد مسن هستند و با تکنولوژی اُخت نگرفته‌اند، عباراتی نظیر «اسنپ بگیر» ، «آنلاین بخر» ، «از دیجی‌کالا بگیر» ، «از بازار دانلود کن» و... را برزبان بیاورند و شما را شگفت‌زده کنند.

افزایش آگاهی و آشنایی به واسطه مارکتینگ تاکسی‌های آنلاین به قدری خوب بود که روی میزان شناخته شدن و کمتر هزینه کردن استارتاپ‌های دیگر، مثل الوپیک، برای سطوح مختلف مارکتینگ تاثیرگذار بود.

بطور کلی می توان اسنپ را پرچم دار اعتماد سازی مردم به استارت آپ ها دانست از این رو به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین نقاط عطف استارت آپ ها در ایران با وجود اسنپ میسر شد.

اطلاعات تماس