مامان پز وب سایت سفارش غذای خانگی

مامان پز

تاریخ درج : Mar ۹ ۲۰۱۹ ۱۲:۰۰AM
بازدید: ۱۷۰۱

یک استارت آپ به سبک غذاهای خانگی به نام مامان پز

 

پیش زمینه

استارت‌آپ‌ها را می‌توان فرصت شغلی جدید در جوامع امروزی دانست. فرصتی که این امکان را به‌وجود می‌آورد تا با افزایش تعداد افراد شاغل، فرصت‌های اقتصادی جدید در کشورها شکل گیرد. اما اینکه این استارت‌آپ‌ها برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شود این امکان را به‌وجود می‌آورد تا علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید شرایط برای اشتغال افرادی که امکان کار در خارج از خانه را ندارند، فراهم شوند. راه‌اندازی کترینگ خانگی یکی از مشاغلی است که در سال‌های اخیر رشد بسیاری در کشور پیدا کرده است؛ اما در میان کترینگ‌های فعال این روزها، بقچه‌های رنگی و غذای خانگی پیچیده در این بقچه‌ها حال و هوای غذاهای مادربزرگ‌ها را دوباره زنده کرده است.

تاریخچه و ایده شکل گیری

شکل‌گیری این ایده چندان فرایند دراماتیکی نداشت. اما به‌طور کلی به حوزه غذا علاقه‌مند بودم و اینکه خودم هرروز غذا نداشتم و باید از منوهای رستوران‌ها انتخاب می‌کردم و چون به سلامت غذا توجه داشتم درنهایت همیشه فکر می‌کردم که جوجه از همه سالم‌تر است. چون وقت نمی‌کردم غذا درست کنم و در تهران به غذای خوشمزه مامانم دسترسی نداشتم. در اینترنت هم می‌دیدم که افرادی هستند که عکس‌هایی از آشپزی خود تهیه می‌کنند و دوست دارند لایک بگیرند، یعنی به آشپزی علاقه داشتند. با خودم فکر کردم افرادی در خانه خود غذا درست می‌کنند و عده‌ای هم هستند که غذا ندارند بخورند و از منوهای یکنواخت رستوران‌ها هم خسته شده‌اند. بنابراین می‌توان این دو حلقه را به هم وصل کرد. انتخاب بقچه‌های رنگی در کنار ظروف یکبار مصرف تکراری که سایر کترینگ‌ها استفاده می‌کنند، این امکان را برای متقاضیان به‌وجود آورده تا با حال و هوای بهتری غذای مورد نظر خود را انتخاب کنند. از بقچه‌های رنگی که بگذریم نکته وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم ایده راه‌اندازی چنین کترینگی از سوی فردی صورت گرفته که تحصیلات MBA از دانشگاه شریف دارد و به‌جای انتخاب شغلی پردرآمد و پشت‌میز نشینی کارآفرینی این چنینی را برای خانم‌های خانه‌دار انتخاب کرده است. مامان‌پز نام ایده‌ای است که در حال حاضر 5 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. تبسم لطیفی، بنیان‏گذار ۳۱ساله مامان‏پز و فارغ‏التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، اهداف بزرگی برای این طرح دارد؛ ۲۰۰ برابر کردن فروش در پنج سال آینده و توسعه مناطق سرویس‌دهی را می‌توان از جمله اهداف وی دانست.

معرفی فنی

مامان‌پز، اولین وب سایت سفارش غذای خانگی در ایران است که فعالیت خود را با همکاری خانم‌‌های خانه دار در سال 1393 آغاز نمود.  خانم های خانه دار با آشپزی در منزل و با رعایت نکات بهداشتی، با بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی ، غذاهای سفارش داده شده توسط خریداران را تهیه می کنند.

مهم ترین اولویت های مامان پز، ایجاد اشتغال برای خانم های خانه دار ( با آشپزی در منزل) و همچنین ارائه غذایی با بالاترین کیفیت برای کاربران است. مامان پز از هر گونه تلاش برای بالابردن کیفیت خدمات خود به کاربران و مادران شاغل دریغ نمی کند و همواره در تلاش است تا در طول فرایند خرید، بیشترین ارزش را برای کاربران و مشتریان خود خلق کند.

وب سایت مامان پز دارای نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد و به عنوان برگزیده بسیاری از جشنواره های ملی کارافرینی ، دارای کلیه مجوزهای رسمی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه است.

 

امکانات و ویژگی های این طرح

ویژگی های این طرح را از زبان موسس این استارت اپ خواهیم شنید:

مشکل یا در واقع نیازی که ما احساس کردیم این بود که افراد شاغل وقت کافی برای غذا پختن ندارند، از طرفی در بسیاری از شرکت‌ها تهیه ناهار به عهده شخص کارمند است. در چنین شرایطی کارمندان هر روز دغدغه تهیه غذا دارند، معمولا غذاهای رستوران تکراری و پرچرب است و طعمی متفاوت با طعم غذای خانگی دارد.
در حالی‌که ما تعداد زیادی خانم‌های خانه‌دار به دستپخت‌های خوب و وقت آزاد داریم، که مایلند درآمد شخصی هر چند کوچکی داشته باشند. ایده مامان‌پز نیاز این دو گروه را رفع می‌کند.

ایده ما برای رفع نیاز دو گروه مخاطب طراحی شده و خلاقیت آن در استفاده از تامین‌کنندگان بسیار متعدد است. هر یک از تامین‌کنندگان توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را دارد، ما بدون اینکه نیاز باشد این قابلیت‌ها را وارد سازمان خود کنیم، می‌توانیم در اختیار مشتری قرار دهیم. در واقع تنوع بسیار زیاد محصول ما به دلیل فراهم کردن بستری برای ظهور خلاقیت تامین‌کنندگان (مامان‌ها) است. مامان‌پز نوعی نوآوری در بازار است.

بخش ها و خدمات

 

بخش های این استارت آپ نوپا به یک بخش که تحویل غذاهای خانگی توسط آشپزهایی است که شما این امکان را خوهید داشت که جز یکی از این آشپزها باشید و قیمت گذاری غذای شما بر اساس استانداردهای درنظر گرفته باشد، که این امر می تواند هم در قسمت مشتریان هم در قسمت همکاری یک نقطه مثبت بسیار بزرگ به حساب بیاید.

در ادامه مصاحبه ای با خانم لطیفی داشتیم که بیشتر این بخش را برای شما شرح می دهد:

ما چند مدل فروش طراحی کرده‌ایم. مدل اول که استقبال زیادی هم از آن شده این است که تهران به چند منطقه تقسیم می‌شود. منطقه‌ها شامل محدوده‌ها و محله‌های مختلف است. هر محله آشپزها، پیک‌ها و مشتری‌های خود را دارد. هر روز ساعت سه بعدازظهر منوی ناهار آشپز محله‌ها برای مشتری‌های همان محله‌ها ارسال می‌شود. اگر مشتری‌ها اپلیکیشن موبایل ما را روی گوشی نصب کرده باشند، برای آنها از طریق نوتیفیکیشن منو می‌رود، اگر از طریق ای‌میل و اس‌ام‌اس با ما در ارتباط باشند، از طریق این کانال‌های ارتباطی برای آنها منو را ارسال می‌کنیم. مشتری‌ها هر روز تا ساعت شش بعد از ظهر وقت دارند غذای خود را ثبت کنند و این مدل اجازه می‌دهد مشتری یک عدد غذا هم سفارش دهد، یا می‌توانند از چند آشپز مختلف سفارش دهند. روز بعد پیک از درب خانه آشپزها غذای آماده و بسته‌بندی‌‌شده را تحویل می‌گیرد و به دست مشتری می‌رساند. وسایل بسته‌بندی یکسان، یک‌شکل و با برند «مامان‌پز» است. این وسایل را تقریباً ماهی یک بار در اختیار آشپزها قرار می‌دهیم. بعد از ظهر همان روز که غذا دریافت شد، از همه مشتری‌هایی که سفارش غذا داشته‌اند، نظرسنجی می‌شود. بر اساس کیفیت غذا بین یک تا پنج نمره می‌دهند و اگر کامنتی داشته باشند، کامنت می‌دهند. بر مبنای این نظرسنجی بعضی غذاها را توسعه می‌دهیم و بعضی غذاها را کمتر می‌پزیم. همچنین افراد دیگری که می‌خواهند سفارش غذا دهند می‌توانند به این کامنت‌ها استناد کنند. مدل فروش بعدی ما به شرکت‌ها اختصاص دارد. این مدل اجازه می‌دهد شرکت‌ها برای یک ماه یا زمان بیشتر بر اساس سلیقه خود غذا انتخاب کنند و به آشپزی که دست‌پخت‌اش را می‌پسندند، سفارش دهند.

تجربه های کاربری و اپلیکیشن

در ادامه خانم لطیفی در مورد سیستم نرم افزاری خود توضیح می دهد:

 مدل آخر مامان‌پز که در واقع اصل کار ما محسوب می‌شود به این شکل است که مشتری وارد سایت یا اپ موبایل می‌شود، بر اساس سلیقه، نزدیک بودن آشپز و قیمت غذا سفارش می‌دهد. این سفارش در شبکه ثبت می‌شود و با تمام جزییاتش برای آشپز ارسال می‌شود. اگر مورد تایید آشپز بود، آن را تایید می‌کند. اگر هم مورد تایید نبود، آن را رد می‌کند که البته احتمال رد کردن آن خیلی کم است. مشتری هزینه را پرداخت می‌کند و سفارش برای همان روز مورد نظر مشتری ارسال می‌شود. تفاوتی که این مدل با بقیه مدل‌ها دارد این است که مشتری به آشپزهای محله خود، منو یا سفارش برای فردا ظهر محدود نیست. مثلاً می‌تواند برای فردا شب یا 10 روز آینده سفارش داده شود و هر غذایی با هر روش طبخی را که مد نظرش است انتخاب کند.

تهدیدهای پیش رو این استارت آپ

 

یکی از بزرگترین نقطه ضعف های این استارت آپ محدود بودن جغرافیایی است که باعث می شود شعاع مشتریان خود را به یک قسمت از کشور محدود کند که این نقطه ضعف در بلند مدت می تواند ضررات مالی بزرگ یا رقبای بزرگتری را دربر بگیرد که گوی جلوداری در این صنعت را از این شرکت برباید.

ایده هایی برای بهتر شدن

یکی از بهترین راه حل هایی که می توان به این شرکت جهت پیشرفت کار آن داد، استفاده از تکنولوژی های دیجیتال مارکتینگ و آوردن سرمایه گذار جهت سرعت پیشرفت و گسترش مشتریان خود می تواند باشد.

رقبا

با وجود رقبای لوکسی همچون اسنپ فود، چیلیوری، ریحون و چنگال می توان گفت مامان پز یک ارزش متفاوت را برای مشتریان خود ایجاد کرده است.

 

سخن نهایی

شاید در نگاه اول بنظر برسد مامان پز گزینه قطعی و رو به رشدی نخواهد بود اما می توان گفت کیفیتی را که به مشتری به عنوان ارزش غذایی و تصور مشتری از غذای خانگی را انتظار خواهد داشت برآورد خواهد کرد و این یک اصل پرمعنی در این استارت آپ است.

اطلاعات تماس